Hau bezalako hamaika istorio errepikatzen dira gure inguruan, behin eta berriz. Sortu dugun hezkuntza sistemak berak behartzen du kultura humanistikoa eta zientziaren arteko banaketa. Galdetu egiten digute zer nolako hezkuntza eredua nahi dugun banaketa hau ezabatzeko. Horren aurretik beste galdera badago: nahi dugu banaketa ezabatzea? Ez gara gaizto izango eta emanen dugu baietz, benetan kultura (edo mundu?) berri bat sortu eta banaketa gainditu nahi dugula. Hona, nire irudiz, gako erraz batzuk: -Ezagutza integrala lantzea. Alegia, ezagutza desberdinak integratzen dituzten proiektuak izatea irakaskuntzaren ardatza. Aspalditik lantzen da honelako irakaskuntza eskola askotan. Izen eta praktika desberdinak izaten dituzte (proiektuka lan egitea, problemen ebazpen integrala, ikerketa metodoak, ...). Amara Berri, Antzuola, ... eta bertze eredu asko ditugu gure inguruan. Eman eta zabal ditzagun. -Bigarren Hezkuntzan ere ausardia izatea. Praktikak erakusten digu DBHra iristerakoan arduradunok beldurtu egiten garela Curriculum ofizialen eta kanpoko ebaluazioen exijentzien aurrean. Ondorioz, ezagutzen eta kontrolatzen dugun sistemari heltzen diogu: graduazioa eta sailkapena; laukitxoen ordutegia alegia. -Curriculum ofizialak "deskondentsatzea" eta esparru bakoitzaren oinarrizko eduki eta eduki instrumentalei heltzea. Egungo DBHko curriculum ofizialak izugarri zamatuta daude eduki entziklopedikoez. Ez dago munduan, egungo DBHko eduki ofizial guztiak erabat ikasi eta barneratu dituen pertsonarik. Izanen da froga bat gainditzeko, denbora mugatu batez, ikasteko gai denik, baina, ez dut ezagutu nik eduki horiek benetan ikasi dituen pertsonarik. Eta, ofizialki horixe eskatzen diegu gure gaztetxoei. Irakaskuntzan denok dakigu alferrikako eduki asko irakasten ditugula eta iraka-ikaskuntza ahalegin horiek mugatzen dutela bertzelako ikaskuntza integralagoak garatzea. Izan gaitezen behingotik koherenteak eta berrikus dezagun curriculuma integraltasunaren anteojuekin. Curriculumak diseinatzerakoan arlo bakoitzeko jakitunek lan egin behar dute bertze arlokoekin batera. Alegia, diziplina-artekotasunak gidatu behar du curriculumaren diseinuak. Ez al da erokeria, egun, curriculum ofizialarekin gertatzen dena? -Zeharkakotasuna etapa guztietan lantzea, baita batxilergo eta unibertsitatean ere. Gizarte eta Humanitate ikasketetan oinarrizko formazio zientifikoa nahi dut nik; eta zientzia eta ingeniaritzetan oinarrizko formazio gizarte zale eta humanistikoa ere nahi dut. Horretarako unibertsitatean titulazioak analizatzeko begiek fokua zabaldu behar dute eta curriculuma beste irakaskuntza egokituei ireki behar diete. -Aldaketak progresibotasunaren hastapenean oinarritzea. Jakina, ikasgaietan oinarritutako curriculum batetik proiektuetan ardazturiko eredu batera igarotzea ez da egun batetik bestera egiten. Egungo eskolaren egiturak errazten du proiektuen lanketa progresiboki integratzea. Has gaitezen asteari denbora atal txikia hartzen eta poliki-poliki joan gaitezen proiektu integralen dinamika zabaltzen. -Hezkuntza joko politiko "epe-motzekotik" ateratzea. Gobernu bakoitzaren egitasmoa curriculum ofiziala bere ideologiaz blaitzea den bitartean alferrik ariko gara. Hezkuntza eredu bat errotzea urtetako proiektua da; lau urte ez dira aski ez eta zortzi ere. Eta gurean lau urtetik aldarazi nahi digute eredua. Aipatu ditudan puntuak betegarriak dira, horretarako borondaterik bada. Agian guztiari heltzea zaila izan daiteke une politiko nahasi hauetan, baina neurri batzuk martxan jar ditzakegu jada hala nahiez gero. Baina, banaketa ezabatzea ez da urte edo agintaldi baten lana; ezta bi edo hiru agintaldiren egitasmoa ere; belaunaldi oso bat behar dugu planteatzen ari garen bezalako kultura aldaketa egiteko, baina bihar bertan hasi gaitezke lanean. Erantzuten ari garen galdera lanaren hasiera ote da?
Urteko galdera
2016/05/25
Xabier Etxague Alcalde / Hezkuntza, Filosofia eta Antropologia Fakultatea (UPV/EHU)
Hau bezalako hamaika istorio errepikatzen dira gure inguruan, behin eta berriz. Sortu dugun hezkuntza sistemak berak behartzen du kultura humanistikoa eta zientziaren arteko banaketa. Galdetu egiten digute zer nolako hezkuntza eredua nahi dugun banaketa hau ezabatzeko. Horren aurretik beste galdera badago: nahi dugu banaketa ezabatzea? Ez gara gaizto izango eta emanen dugu baietz, benetan kultura (edo mundu?) berri bat sortu eta banaketa gainditu nahi dugula. Hona, nire irudiz, gako erraz batzuk: -Ezagutza integrala lantzea. Alegia, ezagutza desberdinak integratzen dituzten proiektuak izatea irakaskuntzaren ardatza. Aspalditik lantzen da honelako irakaskuntza eskola askotan. Izen eta praktika desberdinak izaten dituzte (proiektuka lan egitea, problemen ebazpen integrala, ikerketa metodoak, ...). Amara Berri, Antzuola, ... eta bertze eredu asko ditugu gure inguruan. Eman eta zabal ditzagun. -Bigarren Hezkuntzan ere ausardia izatea. Praktikak erakusten digu DBHra iristerakoan arduradunok beldurtu egiten garela Curriculum ofizialen eta kanpoko ebaluazioen exijentzien aurrean. Ondorioz, ezagutzen eta kontrolatzen dugun sistemari heltzen diogu: graduazioa eta sailkapena; laukitxoen ordutegia alegia. -Curriculum ofizialak "deskondentsatzea" eta esparru bakoitzaren oinarrizko eduki eta eduki instrumentalei heltzea. Egungo DBHko curriculum ofizialak izugarri zamatuta daude eduki entziklopedikoez. Ez dago munduan, egungo DBHko eduki ofizial guztiak erabat ikasi eta barneratu dituen pertsonarik. Izanen da froga bat gainditzeko, denbora mugatu batez, ikasteko gai denik, baina, ez dut ezagutu nik eduki horiek benetan ikasi dituen pertsonarik. Eta, ofizialki horixe eskatzen diegu gure gaztetxoei. Irakaskuntzan denok dakigu alferrikako eduki asko irakasten ditugula eta iraka-ikaskuntza ahalegin horiek mugatzen dutela bertzelako ikaskuntza integralagoak garatzea. Izan gaitezen behingotik koherenteak eta berrikus dezagun curriculuma integraltasunaren anteojuekin. Curriculumak diseinatzerakoan arlo bakoitzeko jakitunek lan egin behar dute bertze arlokoekin batera. Alegia, diziplina-artekotasunak gidatu behar du curriculumaren diseinuak. Ez al da erokeria, egun, curriculum ofizialarekin gertatzen dena? -Zeharkakotasuna etapa guztietan lantzea, baita batxilergo eta unibertsitatean ere. Gizarte eta Humanitate ikasketetan oinarrizko formazio zientifikoa nahi dut nik; eta zientzia eta ingeniaritzetan oinarrizko formazio gizarte zale eta humanistikoa ere nahi dut. Horretarako unibertsitatean titulazioak analizatzeko begiek fokua zabaldu behar dute eta curriculuma beste irakaskuntza egokituei ireki behar diete. -Aldaketak progresibotasunaren hastapenean oinarritzea. Jakina, ikasgaietan oinarritutako curriculum batetik proiektuetan ardazturiko eredu batera igarotzea ez da egun batetik bestera egiten. Egungo eskolaren egiturak errazten du proiektuen lanketa progresiboki integratzea. Has gaitezen asteari denbora atal txikia hartzen eta poliki-poliki joan gaitezen proiektu integralen dinamika zabaltzen. -Hezkuntza joko politiko "epe-motzekotik" ateratzea. Gobernu bakoitzaren egitasmoa curriculum ofiziala bere ideologiaz blaitzea den bitartean alferrik ariko gara. Hezkuntza eredu bat errotzea urtetako proiektua da; lau urte ez dira aski ez eta zortzi ere. Eta gurean lau urtetik aldarazi nahi digute eredua. Aipatu ditudan puntuak betegarriak dira, horretarako borondaterik bada. Agian guztiari heltzea zaila izan daiteke une politiko nahasi hauetan, baina neurri batzuk martxan jar ditzakegu jada hala nahiez gero. Baina, banaketa ezabatzea ez da urte edo agintaldi baten lana; ezta bi edo hiru agintaldiren egitasmoa ere; belaunaldi oso bat behar dugu planteatzen ari garen bezalako kultura aldaketa egiteko, baina bihar bertan hasi gaitezke lanean. Erantzuten ari garen galdera lanaren hasiera ote da?